Mikä on nopein tapa täyttää kone?

| Mondo 10/2017

Miksi lentokoneeseen mennään usein tietyt rivit kerrallaan, eikä esimerkiksi niin, että täytettäisiin ikkunapaikat ensin? Jossain oli tutkimus siitä, mikä on nopein tapa täyttää lentokone, eikä tämä nykyinen todellakaan ole se. – Mari P-J, Helsinki

Concierge jakaa ihmetyksesi, Mari-hyvä. Amerikkalainen tutkija Jason Steffen selvitti taannoin kokeiden avulla, että matkustamot saataisiin täytettyä noin puolet nykyistä nopeammin.

Silloin sisään laskettaisiin matkustajia koneen takaosasta alkaen, joka toiselle riville kerrallaan ja ikkunapaikoilla istujat ensin, käytäväpaikoilla istujat viimeisiksi.

Toisen tutkimuksen mukaan Steffenin metodia voisi parantaa vielä sillä, että istumapaikkoja jaettaisiin osaksi sen perusteella, montako laukkua matkailijalla on kannettavanaan.

Silti lähes kaikki lentoyhtiöt toimivat toisin: arvokas bisnes­luokka, lapsi­perheet ja liikunta­rajoitteiset ensin, lopuksi economy-­luokka peräkkäiset rivit kerrallaan. Concierge kysyi syytä nyky­käytäntöön Finnairilta.

Customer Process Manager Sami Suokas kertoo, että eri malleja matkustamon täyttöön on tutkittu ja kokeiltukin. Nyky­käytäntö on valittu, koska se sopii yhtiön palvelulupaukseen ja tuotteisiin. ”Haluamme tarjota asiakkaille hyvän kokemuksen myös koneeseen menon yhteydessä sen sijaan, että keskittyisimme ainoastaan äärimmäiseen tehokkuuteen.”

Onko sinulla matkailuun liittyviä kysymyksiä? Lähetä ne Mondon matkailuasiantuntijalle Conciergelle: mondo@a-lehdet.fi